İstanbul Çağdaş, Renzo Piano imzasını taşıyan yeni müze binasındaki birinci fotoğraf standında Nuri Bilge Ceylan’ı ağırlıyor. Sanatkarın Türkiye’nin yanı sıra, Hindistan, Gürcistan, Çin, Fas ve Rusya üzere dünyanın farklı coğrafyalarında çektiği 22 büyük portreden oluşan standın sponsorluğunu ise Burgan Bank üstleniyor
İstanbul Çağdaş Fotoğraf Galerisi, açılış standında günümüz sinemasının en özgün direktörlerinden Nuri Bilge Ceylan’ın izleyiciyle birinci sefer buluşacak fotoğraflarına konut sahipliği yapıyor. Ceylan, sinemalarındaki güçlü sinema lisanını fotoğraflarına da taşıdığı çalışmalarıyla izleyicinin hayal dünyasını harekete geçiriyor. “Başka Bir Yerde” standı, direktörün sinemalarında sıklıkla karşılaştığımız “başka bir yerde” olmayı arzulayan karakterlerine de gönderme yapıyor.
Karakterlerin içinde yaşadıkları tabiat ve yapılı etrafla kurduğu ilgiler, ihtimamla kurgulanmış fotografik atmosfer, dramatik ışık kullanımı, renklerin birbirleriyle diyaloğu, abartısız hisler ve sakin yüz sözleri stanttaki fotoğrafların tipik özellikleri olarak dikkat çekiyor.
Ceylan’ın çalışmaları hayatlarımızın yaşadığımız coğrafyadan başka değerlendirilemeyeceğini akla getirmekle birlikte, tıpkı vakitte bizi birbirimize bağlayan insani tecrübelerin derinliğine de işaret ediyor.
İnsanların sürdürdüğü hayat uğraşlarını, yalnızlıklarını, vakit zaman can meşakkatlerini ve melankolilerini görünür kılan Ceylan, coğrafyalar ortasındaki farklılıklardan çok ortak hislere odaklanıyor. Ceylan’ın fotoğraflarında gördüğümüz kendine has biçimsel lisan, hayal gücümüzü harekete geçirerek gitmediğimiz ve deneyimlemediğimiz coğrafyalara ve insanlara yakınlık hissetmemizi sağlıyor.
“Beyoğlu’nda Tramvaylar, İstanbul” ve “İstanbul’da Bir Kış Akşamı” üzere 2004 tarihli değerli çalışmalarıyla İstanbul Çağdaş Fotoğraf Koleksiyonu’nda yer alan Nuri Bilge Ceylan’ın standının küratörlüğünü İstanbul Çağdaş Fotoğraf Küratörü ve Kısım Yöneticisi Demet Yıldız Dinçer üstleniyor.
İstanbul Çağdaş İdare Heyeti Lideri Oya Eczacıbaşı:
Müzemiz için bir dönüm noktası oluşturan yeni binamızın açılışını Nuri Bilge Ceylan’ın özel anlara tanıklık eden eşsiz fotoğraflarıyla gerçekleştirmek bizim için çok manalı. Türkiye’nin bağımsız bir fotoğraf kısmına sahip tek müzesi İstanbul Modern’in Fotoğraf Koleksiyonu’nda bugün 10 binin üzerinde çalışma bulunuyor. Dünyadan ve ülkemizden birçok fotoğraf sanatkarının çalışmalarından oluşan bu geniş koleksiyon, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş yıllarından çalışmalar da dahil olmak üzere, tarihi ehemmiyete sahip eşsiz fotoğrafları da bünyesinde barındırıyor. Sinemada olduğu üzere fotoğraf alanında da özgün çalışmalara imza atan Ceylan’ın dünyanın farklı noktalarında çektiği fotoğraflarla bize kapılarını açtığı hayal dünyası, yeni binamızdaki fotoğraf galerimizin sanatseverlere sunacağı tecrübeye özel bir katkıda bulunacak.
Burgan Bank Genel Müdürü Murat Dinç:
Burgan Bank olarak, bankacılık kesiminde en güzel müşteri tecrübesine ve yenilikçi teknolojilere yatırım yaparken, kültür-sanat alanında da çeşitli projeleri destekleyerek toplumsal gelişmeye katkı sağlamaya kıymet veriyoruz. Sinemamıza çok kıymetli eserler ve mükafatlar kazandıran Nuri Bilge Ceylan’ın, dünyanın farklı yerlerinden insan portrelerini bizlerle buluşturduğu ‘Başka Bir Yerde’ standının bir modülü olmaktan ve sanatseverlerle buluşmasına takviye vermekten büyük bir memnuniyet duyuyoruz. Farklı coğrafyalara ve kültürlere yakınlık hissetmemizi sağlayan bu sergiyi heyecanla karşılıyor, emeği geçen herkese teşekkürlerimizi sunuyoruz.
Kültür değişse de insanın özü değişmiyor
İlk kere izleyiciyle buluşan fotoğrafların Nuri Bilge Ceylan’ın Türkiye’nin yanı sıra dünyanın farklı coğrafyalarında çektiği portreleri içerdiğine dikkat çeken standın küratörü Demet Yıldız Dinçer, “Sanatçının “kültür değişse de insanın özü değişmiyor hissinin bir yansıması olan stanttaki çalışmaları, mahallî kültürleri aşan kozmik insani deneyimlere odaklanıyor. Sinemalarında ülkesinin insanlarının öbür yerlerde yaşayanlardan karakter olarak farklılıklarını değil ortak noktalarını ortaya koymaya çalışan Ceylan, bu kez öteki ülkelere giderek fotoğraf aracılığıyla tıpkı hedefe ulaşmayı hedefliyor” dedi.
Nuri Bilge Ceylan kimdir?
26 Ocak 1959’da İstanbul’da doğdu lakin çocukluğu baba memleketi olan Çanakkale, Yenice’de geçti. Boğaziçi Üniversitesi Elektrik Mühendisliği’nden mezun olduktan sonra Mimar Sinan Üniversitesi’nde iki yıl sinema eğitimi aldı.
Koza (1995) isimli kısa sinemasının akabinde çektiği uzun metrajlı Kasaba (1997) ve Mayıs Sıkıntısı (1999) sinemaları Berlin Sinema Festivali’nde gösterildi. Akabinde gelen Uzak (2002), İklimler (2006), Üç Maymun (2008) ve Bir Vakitler Anadolu’da (2011) sinemaları, Cannes Sinema Festivali’nde iki defa Büyük Heyet Mükafatı, En Yeterli Direktör, En Âlâ Erkek Oyuncu ve FIPRESCI mükafatlarını kazandı. Kış Uykusu (2014) isimli sineması, 67. Cannes Sinema Festivali’nde, bu defa şenliğin en büyük mükafatı olan Altın Palmiye’ye layık görüldü. Ahlat Ağacı (2018) sinemasının akabinde, çekimleri Ağustos 2021’de tamamlanan yeni filmi Kuru Otlar Üstüne de Mayıs 2023’te Cannes’da En Âlâ Bayan Oyuncu mükafatını aldı. Lise yıllarında başlayan lakin üniversite sonrası on yıl kadar kesintiye uğrayan fotoğraf çalışmaları, İklimler filminin yer arayışları sırasında Türkiye’yi dolaşırken tekrar alevlendi. O günden sonra sinemanın yanı sıra fotoğraf çalışmalarını da sürdürüyor.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı